EFEKTIVITAS PEMANFATAAN BAHAN AJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM TERINTEGRASI SAINS UNTUK KELAS VIIA SMPN 38 SELUMA

Turiman Turiman

Abstract


This study aims to determine the Effectiveness of  Utilization of  Teaching Islamic education Integrated  Science Class VIIA SMPN 38 Seluma  Kecamatan Sukaraja Seluma  district academic year 2016 / 2017.  This type of research  is a developmen study  with the respondents of class VIIA students  SMPN 38 Seluma  And using data  collection  techniques through  question- naires  from teachers, peers  and  expert  tests after obtaining the data  determined the level of validity by using a checklist. The results of this study indicate  that the use of teaching  materials  of Integrated  Islamic Studies of Science  more  effectively used in the learning process  in comparison with previous  teaching  materials  with a comparison of 18 students  38.88% (only 7 people are categorized  pass) while 88.88% Material of Integrated  Islamic Religion Science  reaches  16 people  who are categorized  as graduated ).

Keywords


Effectiveness;Utilization of Teaching Materials;Islamic education;Integrated Science

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman R Effendi dan Gina Puspita. 2007.

Membangaun Sains dn Teknologi Menurut Kehendak Tuhan. Jakarta; Giliran Timur

Daryanto. 2008.Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Dimyati dan Mujdiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta; PT Rineka Cipta

Hasbullah. Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia: Lintasan Sejarah Pertumbuhan dan Perkemban- gan. 1999.Jakarta: RajaGrafindo.

Haidar Putra Daulay. Pendidikan Islam: Dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. 2004. Jakarta: Kencana.

Hamalik, Oemar. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta : PT Bumi Aksara

Hamalik Oemar. 2001. Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT Bumi Akasara

Idi, Abdullah. 2014. Pengenbagan Kurikulum Teori dan Praktik.Jakarta : PT Rajagrafindo Persada

Khaeruddin, H, Junaedi Mahfud. 2007. Kurikulum Tingkat Satuan PendidikanKonsep dan Implementasinya di Madrasah. Semarang: Nuansa Aksara

Kurikulum Tingkat Satuan Pertama [ KTS ] SMPN 38 Seluma tahun 2016

Mulyasa.E, 2008. KurikulumTingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Munir.M.IT. DR 2008. Kurikulum Berbasis Teknolog Informasi dan Komunikasi. Bandung : Alfabeta. Muhaimin. 2005. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agam Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Menuk Hardaniwati dkk, 2003. Kamus Pelajar Sekolah Lanjutan Pertama. Jakarta: Pusat Bahasa

Majid, Abdul. 2006. Perencanaan Pembelajaran (Pengembangan Standar Kompetensi Guru). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mujub, Abdul dan Mudzakkir, Jusuf.2006.Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media

Nana Sudjana. 2009. Penilian Hasil Belajar Mengajar. Bandung; PT Remaja Roda Karya

Panen, Paulina dan Purwanto. 2001. Penulisan Ba- han Ajar. Jakarta. Proyek Pengembangan Uni- versitas Terbuka, Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Sugiono. 2014. Metode Penelitian Kuatitatif Kualitatif dan R & D, Jakarta : Alfabeta

Sugiono. 2007. Metode Penelitian Administrasi, Bandung : Alfabeta.

University of Wollongong NSW 2§22, Australia. Web- Page last updated: August 1998, Teaching is fin as the process of creating and substaining an ef- fective environment for learning.

Widodo, Chomsin. S dan Jarnadi.2008.Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi.Ja- karta: Alex Media Komputin


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by :