MODERNISASI PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA : RESPON MUHAMMADIYAH TERHADAP MODEL PENDIDIKAN BARAT

Basinun Basinun

Abstract


Modernization is one of the important things and a condition of progress in human life today, not least in the world of education, especially Islamic education. Modernization is necessary for education to meet the demands of the times and be able to print quality learners and ready to face the challenges of life. One example of the modernization of education that is capable of bringing great changes in the life of the ummah is the modernization that has been done one of the national leaders of Indonesia as well as the founder of Muhammadiyah, namely KH. Ahmad Dahlan who inspired renewal until now. Muhammadiyah is often referred to as a socio-religious renewal movement. This is well-founded, although Muhammadiyah itself does not formulate itself as a movement. The main reason for this mention is that Muhammadiyah has played a significant role in the transformation of religious social life in Indonesia since its inception.

References


A. Malik Fajar, Reorientasi Pendidikan Islam, Jakarta, Fajar Dunia, 1999

Abuddin Nata, Sejarah Pendidikan Islam Pada Periode Klasik dan Pertengahan, Jakarta : Raja Grafindo Persada, 2004

Ahmad Adaby Darban dan Mustafa Kemal Pasha, Muhammadiyah sebagai Gerakan Islam : Dalam Perspektif Historis dan Ideologis, Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2000

Amir Hamzah Wirdjosukarto, Pembaharuan Pendidikan dan Pengajaran Islam, Jember : Mutiara Offset, 1985

Arbiyah Lubis, Pemikiran Muhammadiyah dan Muhammad Abduh, Jakarta : Bulan Bintang, 1993

Damami Muhammad, Keilmuan Pesantren : Antara Misteri dan Metodologi, Cet. I ; Yogyakarta : Pesantren, 1984

Departemen Pendidikan Nasional,Kamus Besar Bahasa Indonesia, edisi ketiga (Jakarta: Balai Pustaka. 2007)

_________________, Akar Gerakan Muhammadiyah, Yogyakarta : Fajar Pustaka, 2000

Deliar Noer, Gerakan Modern Islam di Indonesia 1900-1942, Cet. II; Jakarta : LP3ES, 1996

Fachruddin AR, Apakah Muhammadiyah Itu? Yogyakarta : PP Muhammadiyah Majlis Tabligh, 1984

G.F Pijper, Beberapa Studi Tentang Sejarah Islam di Indonesia 1900-1950, alihbahasa Tudjimah dan Yessy Augusdin, Cet. II : Jakarta : UI-Press, 1985

Jalaludin, Teologi Pendidikan, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002)

Karel A. Steenbrink, Pesantren, Madrasah, Sekolah : Pendidikan Islam Kurun Modern, alihbahasa Karel A. Steenbrink dan Abdurrahman, Cet. I; Jakarta: LP3ES, 1986

M.Ridwan Lubis, Perspektif Pembaharuan Pemikiran Islam. (Medan: Pustaka Widyasarana, 1994)

MT Arifin, Gagasan Pembaharuan Muhammadiyah dalam Pendidikan, Cet. I ; Jakarta: Pustaka Jaya, 1987

Musthafa (Ed), Muhammadiyah Sebagai Gerakan Tajdid, Yokyakarta : Citra Karsa Mandiri, 1991

Pusat Data Muhammadiyah dalam http://mdc.umm.ac.id/ . di akses pada tanggal 23 Mei 2012

Rosyadi, Kemuhammadiyahan untuk Perguruan Tinggi Muhammadiyah, Solo : Mutiara, 1982

Rosyali, Perkembangan Filsafah Pendidikan dalam Muhammadiyah, Semarang, Majlis PPK Jawa Tengah, 1975

R.H. Haajid, Falsafah Pelajaran K.H. Ahmad Dahlan dan PP Muhammadiyah, Yokyakarta, Majlis Tabligh Bagian Siaran, 1951

Sutarmo, Muhammadiyah Gerakan Sosial Keagamaan Modernis, Yogyakarta: Suara Muhammadiyah, 2005

Sidi Gazalba, Modernisasi dalam persoalan, Bagaimana Sikap Islam (Jakarta: Bulan Bintang 1973

Solihah Titin sumanti, Latar Belakang dan Bentuk Mordenisasi Pendidikan Islam di Turki (Bengkulu; At-Ta’lim, Vol. 15, No.1, 2016)

Zakiah Darajat, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta, Bumi Aksara, 1991

http://www.muhammadiyah.or.id/content-44-det-tentang-muhammadiyah.html


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by :