NILAI-NILAI MULTIKULTURAL DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH: IDENTIFIKASI PADA SILABUS

Uun Lionar, Agus Mulyana

Abstract


Multicultural Values in History Learning: Identification in Sylabus. Presenting multicultural education in the Indonesian education curriculum is an effort to maintain national integration through education. The education curriculum is basically the realization of people's aspirations about the direction of education. The development of education curriculum must be based on the sociocultural context of society, or according to Brady & Kennedy in Curriculum Construction that the curriculum must fulfill all the interests of society regarding cultural, economic and political development. History learning has a big role in the development of multicultural education, considering the historical history presents various historical facts of the nation which certainly has a diversity of identities and cultures. Through the identification of historical material contained in the syllabus of historical subjects in schools, some content was loaded with the development of multicultural values.


Keywords


Multicultural, History Learning, Curriculum.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Irwan. (2006). Tantangan Multikulturalisme dalam Pembangunan. Jurnal Antropologi Sosial Budaya Etnovisi, 2 (1), 12-21.

Amirin, Tatang. M. (2012). Implementasi Pendekatan Pendidikan Multikultural Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal di Indonesia. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 1 (1), hlm 1-16.

Bertrend, Jasques. (2012). Nasionalisme dan Konflik Etnis di Indonesia. Terjemahan. Yogyakarta: Ombak

Buwono, Sultan Hamengku. (2008). Merajut Kembali Ke-Indonesiaan Kita. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Garvey, Brian & Mary Krug. (2015). Model-model Pembelajaran Sejarah di Sekolah Menangah. Terjemahan. Yogyakarta: Ombak

Hasan, S. Hamid. (2012). Pendidikan Sejarah Indonesia (Isu dalam Ide dan Pembelajaran). Bandung: Rizqi Press.

Ibrahim, Ruslan. (2008). Pendidikan Multikultural: Upaya Meminimalisir Konflik. Jurnal El-Tarbawi. 1 (1), hlm 112-127

Johnson, Elaine B. (2007). Contextual Teaching and Learning. Terjemahan. Bandung: MLC

Komalasari, Kokom. (2011). Pembelajaran Kontekstual (Konsep dan Aplikasi). Bandung: Rafika Aditama.

Kymlicka, W. (2015). Kewargaan Multikultural. Terjemahan. Jakarta: LP3ES

Lickona, Thomas. (2016). Mendidik untuk Membentuk Karakter. Terjemahan. Jakarta: Bumi Aksara

Mahfud, Choirul. (2016). Pendidikan Mutikultural. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Mulyana, Agus & Darmiasti. (2009). Historiografi di Indonesia: dari Magis-Religius hingga Strukturis. Bandung: Refika Aditama

Nasikun. (2011). Sistem Sosial Indonesia. Jakarta: Rajawali Press

Nurhadi. (2004). Kurikulum 2004 (Pertanyaan dan Jawaban). Jakarta: PT. Gramedia

Parkay, Forrest. W & Standford. (2011). Menjadi Seorang Guru. Terjemahan. Jakarta: Indeks.

Rahim, Rahmawaty. (2012). Signifikansi Pendidikan Multikultural Terhadap Kelompok Minoritas. Jurnal Analisis. 7 (1), hlm 161-182

Roosseno, Toeti Heraty N. (2015). Tentang Manusia Indonesia dsb. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Rosyada, Dede. (2014). Pendidikan Multikultural di Indonesia Sebuah Pandangan Konseptual. Jurnal Sosio Didaktika, 1 (1), 1-12

Sidhunata (Ed.). (2000). Menggegas Paradigma Baru Pendidikan: Demokrasi, Otonomi, Civil Society, Globalisasi. Yogyakarta: Kanisius

Soyomukti, Nurani. (2015). Teori-teori Pendidikan: dari Tradisional, (neo) Liberal, Marxis-Sosialis, hingga Postmodern. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Supardi. (2014). Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran Sejarah Lokal. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2 (1), hlm 91-99

Supriyoko. (2005). Pendidikan Multikultural dan Revitalisasi Hukum Adat dalam Perspektif Sejarah. Jakarta: Departemen Kebudayaan dan Pariwisata

Woolfolk, Anita. (2009). Educational Psychology Active Learning Edition. Terjemahan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Zuhdi, Susanto. (2014). Nasionalisme, Laut, dan Sejarah. Depok: Komunitas Bambu

Zuhdi, Susanto. (2017). Integrasi Bangsa dalam Bingkai Keindonesiaan. Jakarta: Wedatama Widya Sastra


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE)
Lantai 2 Fakultas Tarbiyah dan Tadris
Institut Agama Islam Negeri Bengkulu
Jl. Raden Fatah Kel. Pagar Dewa Kec. Selebar Kota Bengkulu

P-ISSN 2655-6588
E-ISSN 2655-6278

jurnal_jpipsi@iainbengkulu.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Google Scholarfoto neliti photo neliti_zpshv96qhbt.png