Pandangan M. Quraish Shihab tentang Posisi Alquran dalam Pengembangan Ilmu

Wedra Aprison

Abstract


The View of M. Quraish  Shihab View on the Position  of  the Quran in Science Development. The Moslem scholars disagree over the relationship between the Quran and science. Al-Ghazâlî, for example, states that all branches of science, both the already and the unknown, derived from the Quran. While Al-Syâthîbi ’s view is different from Al-Ghazâlî thus it needs to clearance the position of the Quran in the development of knowledge. The research question is how the position of the Quran in the development of science according to the view of M. Quraish Shihab? This study was conducted using a philosophical approach. The conclusion of this research is that the position of the Quran in the development of science more as an ethical basis rather than as a source of science or epistemological base. The Quran is a support for Moslem to seek, research, and develop science. It means that the Quran fills the axiology of scientific development.

 


Keywords


the Quran; epistemology; and science methodology.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. Amin, Falsafah Kalam di Era Postmodernisme, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1995.

Anshari, Endang Saifuddin, Wawasan Islam: Pokok pokokPikiran

Tentang Paradigma dan Sistem Islam, Jakarta: Gema Insani, 2004.

Aprison, Wedra, “Mendamaikan Sains dan Agama: Mempertimbangkan Teori Harun Nasution”, dalam Jurnal Pendidikan Islam, UIN Yogyakarta: Volume IV, Nomor 2, Desember 2015.

Armstrong, Karen, The Case for God: What Religion Realy Means, terj. Yuliani Liputo. Bandung: Mizan, 2009.

As-Sirjani, Raghib, Mazda Qaddamal Muslimuna lil ‘Alam Ishamaatu Al-Muslimîn fî al-Hadharah al-Insâniyah, terj. Sonif, Jakarta: Pustaka AlKautsar, 2012.

Bucaille, Maurice, La Bible Le Coran Etla Science,Terj. M. Rasyidi, Jakarta: Bulan Bintang, 1992.

Budiman, Ade, “Penafsiran Quraish Shihab Tentang Al-Fath Dalam Q.S. Al-Nashr. Jurnal Mutawâtir” dalam Jurnal Keilmuan Tafsir Hadis, Volume 1, Nomor 1, Juni 2011

Dahlan, Abdul Aziz, Pemikiran Falsafi dalam Islam, Padang: IAIN-IB Press, 1999.

Golshani, Mehdi, Melacak Jejak Tuhan Dalam Sains: Tafsir Islami atas Sains, Bandung: Mizan, 2004.

Guiderdoni, Bruno, Membaca Alam Membaca Ayat, terj. Anton Kurnia dan Andar Nubowo, Bandung: Mizan, 2004

Hamdi, Ahmad Zainul, Menilai Ulang Gagasan Islamisasi Ilmu Sebagai Blu Print Pengembangan Keilmuan UIN, dalam Integrasi Ilmu dan Agama: Interpretasi dan Aksi. Ed. Zainal Abidin Bagir, dkk, Bandung Mizan, 2005.

Hariyanto, Husain, Menggali Nalar Saintifik Peradaban Islam, Bandung: Mizan, 2011.

Hilmy, Masdar, “Induktivisme Sebagai Basis Pengembangan Ilmu Pengetahuan Dalam Islam” , dalam Ulumuna Jurnal Studi Keislaman.

Volume 17 Nomor 1, Juni 2013.

Kartanegara, Mulyadi, Menyibak Tirai Kejahilan: Pengantar Epistemologi Islam, Bandung: Mizan, 2003.

Keraf, A. Sonny, Ilmu Pengetahuan: Sebuah Tinjauan Filosofis, Yogyakarta: Kanisius, 2001.

Muslih, Mohamad, Sains Islam dalam Diskursus Filsafat Ilmu, dalam Jurnal Kalam: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam,Volume 8, Nomor 1, Juni 2014

Mustaqim, Abdul, Epistemologi Tafsir Kontemporer, Yogyakarta: LKiS Printing Cemerlang, 2012.

Qaththan, Manna’, Pengantar Studi Ilmu Alquran, Terj. Aunur Rafiq El-Mazni, Jakarta: Pustaka Alkautsar, 2012.

Rahman, Fazlur, “Islam dan Modernitas” dalam Liberal Islam: A Sourcebook, terj. Bahrul Ulum, ed.Charles Kurzman, Jakarta: Paramadina, 2001.

Rohmana, Jajang A., “Rekonstruksi Ilmu-Ilmu Keislaman” , dalam Kalam: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, Volume 8, Nomor 1, Juni 2014

Sardar, Ziauddin, Kembali ke Masa Depan, Terj. R. Cecep Lukman Yasin dan Helmi Mustafa, Jakarta: Serambi Ilmu Semesta, 2005.

_____, Reconstructing the Muslim Civilization, terj. AE. Priyono, Surabaya: Risalah Gusti, 2000.

Shihab, M. Quraish, Membumikan Alquran: Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat, Bandung: Mizan, 1994.

_____, Menabur Pesan Ilahi: Alquran dan Dinamika Kehidupan Masyarakat, Jakarta: Lentera, 2006.

_____, Tafsir Al-Mishbah: Pesan, Kesan, dan Keserasian Alquran, Jilid ke1-15, Jakarta: Lentera Hati, 2005

_____, Wawasan Alquran: Tafsir Maudhu’i atas Pelbagai Persoalan Umat, Bandung: Mizan, 1996.

Suriasumantri, Jujun S., Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer, Jakarta: Surya Mutia Grafika, 2005.

Suseno, Franz Magnis, Dalam epilog Charles Drawin, The Origin of Species,by Means of Natural Selection or the Preservatiom of Favoured Races in the Struggle for life, terj. TIM UNAS, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2003.

Tafsir, Ahmad, Epistemologi Untuk Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: Fakultas Tarbiyah IAIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1995.

_____, Filsafat Ilmu: Mengurai Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi Pengetahuan, Bandung: Rosdakarya, 2007.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/madania.v21i2.602

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

       

_______________________________________________


Creative Commons License
Jurnal Madania ini diterbitkan oleh IAIN Bengkulu dan Disebarluaskan dengan perijinan dibawah Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License..

__________________________________________________

MADANIA: JURNAL KAJIAN KEISLAMAN
Institut Agama Islam Negeri Bengkulu
Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra Indonesia

 


View My Stats