PENGARUH ABSENSI SIDIK JARI DAN UANG MAKAN TERHADAP KINERJA GURU RUMPUN PAI DI MTS NEGERI 2 KOTA BENGKULU

Siti Halina

Abstract


This research  started  from the problem  of giving of food money  which is paid based  on the attendance of civil ser- vant in working day, hence  giving of food money  can only be done  if recapitulation of civil servant  attendance for one month. This study aims to (1) to determine whether  there  is a significant and  positive influence of fingerprint attendance variable  and money  meal  variable  against  teacher  performance variable  PAI in MTs Negeri 2 Kota Bengkulu.  The research  method used survey  method, questionnaire data  collection  technique and  documentation. Data  analysis  techniques used  in this study  is to use multiple linear regression  analysis.  Data  were collected,  processed and  analyzed  using SPSS  version  16.0.  The results showed  that (1) From  the partial  test result (t test) shows the probability  significance (sig) of 0.031  <0.05, meaning that the fingerprint attendance significantly influences the performance of the PAI teacher  is accepted. (2) From the partial test shows the probability of significance (sig) of 0.000  <0.05, meaning that the influence of the meal significantly influence the performance of PAI teacher  group  is accepted (3) From the simultaneous test results (Test F) shows sig probability.  Fchange is 0.000.  Since the Fchange value is less than  0.05  (0.05),  thus fingerprint and  fingerprint attendance significantly influence the PAI teacher’s performance is acceptable. Based on the value of R2 (R Square), the value of 0.993  is equal to 93%, meaning that the effect of fingerprint attendance and  teacher’s  meal money  on teacher  performance of PAI family is high, and  the rest 7% is influenced by other factors not examined.

Keywords


Fingerprint Attendance;meal allowance;Master Performance

Full Text:

PDF

References


Ali Mudlofir. 2012. Pendidik Profesional. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Arikunto Suharsimi. 2007. Manajemen Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta.

Ayon Triyono, M.Si. 2012. Paradigma Baru Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta Selatan: Oryza.Darajat, 1992. Ilmu Pendidikan Islam Jakarta : Bimu Aksara.

Dinas Pendidikan Nasional, 2003. UU 20 Tahun 2003 tentang Sistem pendidikan Nasional, Jakarta:Diknas

E. Mulyasa, 2003. Manajemen Berbasis Sekolah, Strategi dan Implementasi, Bandung: Rosdakarya.

E. Mulyasa, 2005. Kepala Sekolah Profesional dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: Rosdakarya.

Eko Putro Widoyoko, 2010. Evaluasi Program Pembelajaran; Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Euis Karwati, 2013. Kinerja dan Profesionalisme Kepala Sekolah Membangun Sekolah yang Ber- mutu. Bandung: Alfabeta.

Depdikbud, 1990. Kamus Besar Bahasa Indonesia.

Jakarta: Balai Pembina Bahasa Indonesia. Depdiknas, 2003. Standar Kompetensi Guru, Jakarta: Direktorat Tenaga Kependidikan.

Hasibuan, Melayu. 2000.Organisasi dan Motivasi, Ja- karta: Bumi Aksara.

Hamalik, 2012. Proses Belajar Mengajar, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Jamal Ma’mur Asmani, 2009. Tips Menjadi Guru Inspiratif, Kreatif, Dan Inovatif, Yogyakarta: Diva Press.

Ihsan. Fuad, 2008. Dasar Dasar Kependidikan, Jakarta: Rineka Cipta.

Kunandar, 2007. Guru Profesional; Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru, (Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Luk-luk Nur Mufidah, 2009. Supervisi Pendidikan, Yogyakarta: Teras.

Masnur Musclich. 2007. Sertifikasi Guru Menuju Pro- fesionalisme Pendidik. Jakarta: PT Bumi Aksara. Mardianto, Amiruddin Siahaan, dkk, 2008, Micro Teaching, (Fakultas Tarbiyah IAIN-SU Medan.

Piet A. Sahertian, 2008. Konsep Dasar & Absensi sidik jariPendidikan Dalam Rangka Pengemban- gan Sumber Daya Manusia, Jakarta: PT Rineka Cipta.

Ramadan, Penerapan Supervisi kelas oleh kepala Sekolah untuk meningkatkan Kinerja Guru mata Pelajaran Agama Islam di MTS 2 Negeri 2 Pagar Jati Kabupaten Bengkulu Tengah tahun 2011

Supardi, 2013. Kinerja Guru. Jakarta : PT. Rajag- rafindo Persada.

Syahruddin Nurdin, 2003. Guru Profesional & Implementasi Kurikulum, Jakarta: Ciputat Press.

Sahertian, Piet A. 2010. Konsep Dasar & Tekhnik Su- pervisi Pendidikan. Jakarta : PT Rineka Cipta. Sugiyono, 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta,

Supardi, 2014. Aplikasi Statistika Dalam Penelitian: Konsep Statistika yang Lebih Komprehensif, Ja- karta: Change Publication,

Tjutju Yuniarsih, Dkk. 2013. Manajemen Sumber Daya Manusia Teori, Aplikasi, dan Isu Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Warsito, Peranan Kepala Sekolah Sebagai Administra- tor da Supervisor dalam meningkatkan kinerja guru di SD Al plus Al Firdaus Surakarta tahun pelajaran 2004/2005 (Yogyakarta : Program Pascasarjana

Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2006) Wina Sanjaya, 2006. Stategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan.jakarta: Kencana Prenada Media Group




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/btu.v3i1.1289

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by :

   Garuda

 

free web stats al-bahtsu Visitors