Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Kemandirian Belajar Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening

Rani Dewi Yulyani

Abstract


This study aims to examine the influence of self-efficacy on independence learning to learning motivation as an intervention variable in college students of the Ushuluddin and Adab Faculty, State Islamic University (UIN) Sultan Maulana Hasanuddin Banten. The research sample was 83 students. The data analysis technique used SEM analysis with the help of SmartPLS. Self-efficacy has an effect of 41% on the learning motivation variable and the rest is influenced by other variables. Then self-efficacy and learning motivation show an effect of 77% on the independence learning variable and the rest influenced by other variables. The results showed that self-efficacy had a positive and significant influence on independence learning, there was a positive and significant influence between the self-efficacy variable on learning motivation, and there was a positive but insignificant influence on the learning motivation variable to independence learning.

Keywords


Self-efficacy, Independance Learning, and Learning Motivation

Full Text:

PDF

References


Aryanti, Y. D., & Muhsin. (2020). Pengaruh Efikasi Diri, Perhatian Orang Tua, Iklim Kelas dan Kreativitas Mengajar terhadap Motivasi Belajar Siswa. Economic Education Analysis Journal, 9(1), 243–260. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i1.37169

Elmirawati, Daharnis, & Syahniar. (2012). HUBUNGAN ANTARA ASPIRASI SISWA DAN DUKUNGAN ORANGTUA DENGAN MOTIVASI BELAJAR SERTA IMPLIKASINYA TERHADAP BIMBINGAN KONSELING. Konselor Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 2. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/konselor/article/downloadSuppFile/871/11

Fatihah, M. Al. (2016). Hubungan Antara Kemandirian Belajar dengan Prestasi Belajar PAI Siswa Kelas III SDN Panularan Surakarta. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 1(2), 197. https://doi.org/10.22515/attarbawi.v1i2.200

Fikriyani, N., Lestari, S. M. P., Fitriani, D., & Utari, E. M. (2020). Hubungan Efikasi Diri Dan Kecemasan Dengan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 2(2), 224–231. https://doi.org/10.31960/ijolec.v2i2.413

Handayani, R. (2020). Pengalaman Baik Mengajar dari Rumah di Masa Pandemi Covid-19. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. file:///C:/Users/Acer/Downloads/BUKU PENGALAMAN BAIK_BAHASA INDONESIA.pdf

Herbeng, M. (2015). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Dikdaya, 05(01), 39. https://media.neliti.com/media/publications/81577-ID-strategi-meningkatkan-motivasi-belajar-m.pdf

Irmalia, A. S. (2016). MOTIVASI BELAJAR DAN FAKTOR-FAKTOR YANG BERPENGARUH: SEBUAH KAJIAN PADA INTERAKSI PEMBELAJARAN MAHASISWA Irmalia Susi Anggraini *. Jurnal Mahasiswa, 1, 100–109.

Kemalasari, L. D., & Ismanto, B. (2018). Pengaruh Motivasi dan Kedisiplinan terhadap Kemandirian Belajar Pelajaran Ekonomi dikalangan Siswa Sekolah Menengah Atas. Pendidikan, 2, 160–166.

Laksana, A. P., & Hadijah, H. S. (2019). Kemandirian belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 1. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14949

Ningsih, R., & Nurrahmah, A. (2016). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Perhatian. Jurnal Formatif, 6(1), 73–84.

Ode, W., Septiana, A., & Sholeh, M. M. A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas Xi SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang pada Mata Pelajaran Fiqih selama Masa Pandemi Covid-19. 2(1), 33–40.

Saefullah, A., Siahaan, P., & Sari, I. M. (2013). Hubungan Antara Sikap Kemandirian Belajar Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas X Pada Pembelajaran Fisika Berbasis Portofolio. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 1(1), 26–36. https://doi.org/10.17509/wapfi.v1i1.4891

Sudarwo, R. (2018). Influence of Learning Facilities and Student ( Empirical Study on Bidikmisi Scholarship Students Regional Office of Universitas Terbuka at Ternate ) Terhadap Kemandirian Belajar Mahasiswa ( Studi Empiris Pada Mahasiswa Beasiswa Bidikmisi UPBJJ-UT Ternate. Jurnal Pendidikan, 19(2), 69.

Suryaningsih, I., & Azharirahim, R. (2019). Efektivitas Pelatihan Efikasi Diri dalam Meningkatkan Motivasi. Equals, 2(2), 85–91.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/btu.v6i1.4389

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by :

   Garuda

 

free web stats al-bahtsu Visitors