Pengaruh Model Pembelajaran ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction.) dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 75 Kota Bengkulu

Sukarno Sukarno, Salamah Salamah

Abstract


Abstract: Effect of ARCS Learning Model (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) and Motivation on Social Studies Learning Outcomes of 5th Grade Students 75th State Elementary in Bengkulu City. This study aimed to determine the differences in student learning outcomes using the ARCS learning model with conventional learning models in class V of SD Negeri 75 Kota Bengkulu, differences in learning outcomes from groups of students with high learning motivation levels using the ARCS learning model with conventional learning models in class V SD Negeri 75 Kota Bengkulu, differences in learning outcomes from groups of students with low learning motivation levels using the ARCS learning model with conventional learning models in class V of SD Negeri 75 Kota Bengkulu, and interaction of learning models with motivation towards learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri Kota Bengkulu. This study uses a quantitative approach with a type of quasi-experimental research. The subjects of this study were 75 elementary school students in the city of Bengkulu, totaling 62 students. Data collection is done by using tests and questionnaires with a research design using factorial 2X2. Data analysis techniques, using the "t" test and "F" test The results showed 1) Overall there are differences between student learning outcomes taught by using the ARCS learning model with conventional learning models IPS subjects class V SD Negeri Bengkulu city. By showing the test results "t" Sig. 0,000 (2-tailed) <0.050. 2) there are differences in learning outcomes of students with high learning motivation between those taught by using the ARCS learning model with conventional learning models on social studies subjects in class V of SD Negeri 75 Kota Bengkulu. By showing the results of the "t" test sig value of 0.010 <alpha 5% (0.050). 3) there is no difference in learning outcomes of students with low learning motivation between those taught by using the ARCS learning model with conventional learning models on social studies subjects in class V 75 SD Negeri Bengkulu city. With the results of the "t" test, the sig value is 0.235> alpha 5% (0.050). 4) There is no interaction between the learning model and learning motivation towards student learning outcomes in social studies subjects in grade V in SD Negeri 75 Kota Bengkulu. By showing the results of the "F" test sig. 0.490> 0.050 .

Abstrak: Pengaruh Model Pembelajaran ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V  SD Negeri 75 Kota Bengkulu. Penelitian ini bertujuan Untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran ARCS dengan model pembelajaran konvensional pada kelas V SD Negeri 75   Kota Bengkulu, perbedaan hasil belajar dari kelompok siswa yang tingkat motivasi belajar tinggi dengan menggunakan model pembelajaran ARCS dengan model pembelajaran konvensional pada kelas V SD Negeri 75  Kota Bengkulu, perbedaan hasil belajar dari kelompok siswa yang tingkat motivasi belajar rendah dengan menggunakan model pembelajaran ARCS dengan model pembelajaran konvensional pada kelas V SD Negeri 75  Kota Bengkulu, dan interaksi model pembelajaran dengan motivasi terhadap hasil belajar siswa kelas V SD Negeri Kota Bengkulu. Penelitian ini menggunakan pendekatan Kuantitatif dengan jenis penelitian quasi eksperimen . Subjek penelitian ini adalah siswa SD Negeri 75 kota Bengkulu  yang berjumlah 62 orang siswa. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan tes dan angket dengan desain penelitian menggunakan factorial 2X2.  Teknik analisis data, menggunakan uji “t” dan uji “F” Hasil penelitian menunjukkan 1) Secara keseluruhan terdapat perbedaan hasil belajar siswa antara yang diajar dengan menggunakan model pembelajaran ARCS dengan model pembelajaran konvensional mata pelajaran IPS kelas V SD Negeri kota Bengkulu. Dengan ditunjukkan hasil uji “t” Nilai Sig.  0,000 (2-tailed) < 0.050. 2) terdapat perbedaan hasil belajar siswa dengan motivasi belajar tinggi antara yang diajar dengan menggunakan model pembelajaran ARCS dengan model pembelajaran konvensional pada mata pelajaran IPS kelas V SD Negeri 75 kota Bengkulu. Dengan ditunjukkan hasil uji “t” Nilai sig sebesar 0.010 <  alpha  5%  (0,050). 3) tidak terdapat perbedaan hasil belajar siswa dengan motivasi belajar rendah antara yang diajar dengan menggunakan model pembelajaran ARCS dengan model pembelajaran konvensional pada mata pelajaran IPS kelas V SD Negeri 75 kota Bengkulu. Dengan ditunjukkan hasil uji “t” Nilai sig sebesar 0.235 > alpha  5%  (0,050). 4) Tidak terdapat interaksi antara model pembelajaran dengan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas V  SD Negeri 75 kota Bengkulu.  Dengan ditunjukkan hasil uji “F” sig. 0.490 > 0.050.


Keywords


Pembelajaran ARCS; Motivasi; Hasil Belajar

References


Agustriana, N. (2019). PENGARUH METODE EDUTAINMENT DAN IDENTITAS DIRI TERHADAP KETERAMPILAN SOSIAL ANAK. Al-Fitrah, 1(2), 216–228. Retrieved from http://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/alfitrah/article/view/1517

Ahmad, K. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi KTSP. Jakarta: PT. Prestasi pustakarya.

Arikunto, S. (2010). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Burhan, N. dkk. (2009). Statistik Terapan Untuk Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, Yogyakarta: Gadjah Mada

Buku: Motivational Design For Learning And Performance: The ARCS Model Approach Posted on Juni 15, 2013 by zulrahmattogala diunduh tanggal 12 Juli 2017

Dimyati dan Mujiono, http://eprints.uny.ac.id/9829/2/bab2.pdf (02-02-2017 13:01)

Uno, H. B. (2010). Teori motivasi dan pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara

https://learningtheori.wordpress.com/2010/03/08/model-arcs-keller/ diunduh pada tanggal 10 Juni 2017

Imron, A. (1996). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Pustaka Jaya .

Keller, J. M. 1987 https://zultogalatp.wordpress.com/2013/06/15/buku-motivational-design-for-learning-and-performance-the-arcs-model-approach/diunduh pada tanggal 06 Juni 2017

Kurniah, N., Andreswari, D., & Kusumah, R. G. T. (2019). Achievement of Development on Early Childhood Based on National Education Standard. In Proceedings of the International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (ICETeP 2018) (pp. 351–354). Paris, France: Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/icetep-18.2019.82

Kusumah, R. G. T. (2019). Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa Tadris IPA Melalui Pendekatan Saintifik Pada Mata kuliah IPA Terpadu. IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(1), 71–84. Retrieved from http://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/ijisedu/article/view/1762

Kusumah, R. G. T., & Munandar, A. (2017). Analysis Of The Relationship Between Self Efficacy And Healthy Living ‎Conciousness Toward Science Learning Outcome. EDUSAINS, 9(2), 132–138. https://doi.org/10.15408/ES.V9I2.2183

Lasmawan. (2010). Menelisik Pendidikan IPS dalam Persepektif Kontekstual-Empirik. Singaraja: Mediakom Indinesia Press Bali.

Hasbullah, I. (2009). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Nurgiyantoro. (2010). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Petri, H. L. ( 1981). Motivation Teori And Research. California: Wadwarth publising Compani

Sapri, J., Agustriana, N., & Kusumah, R. G. T. (2019). The Application of Dick and Carey Learning Design toward Student’s Independence and Learning Outcome. In Proceedings of the International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (ICETeP 2018) (pp. 218–222). Paris, France: Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/icetep-18.2019.53

Sari, R. P., Suryani, N. A., & Imran, R. F. (2018). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DENGAN MENGGUNAKAN METODE BERMAIN FLASH CARD SUBACA DI PAUD AL-ANISA BENTIRING KOTA BENGKULU. Jurnal Al-Athfaal, 1(2), 36–55.

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya,

Suyanto. (2008). Pendidikan Agama Islam. Klaten: CV.Sahabat klaten

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Teller, Motivational Design For Learning And Performance: The ARCS Model ApproachPosted on Juni 15, 2013 by zulrahmattogala

Winkel, W.S. ( 1987). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia

Yaba. (2006). Ilmu Pengetahuan Sosial 1. Makassar: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar.




DOI: http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v18i1.1867

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 At-Ta'lim : Media Informasi Pendidikan Islam



At-Ta'lim: Media Informasi Pendidikan Islam
Lantai 2 Fakultas Tarbiyah dan Tadris
Institut Agama Islam Negeri Bengkulu

Jl. Raden Fatah, Pagar Dewa Kota Bengkulu 38211
Bengkulu, Sumatra, Indonesia

ISSN 1693-2161 (print)
ISSN 2621-1955 (online)

INDEXED BY:

   GarudaIndonesia One SearchROAD: the Directory of Open Access scholarly Resources 

Creative Commons License
At-Ta'lim: Media Informasi Pendidikan Islam is Published by Institut Agama Islam Negeri Bengkulu. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.